Lärares erfarenheter av att arbeta med elever med funktionsnedsättning, belyst utifrån ett delaktighets- och miljöperspektiv i grundskola. : en kvalitativ studie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Bakgrund: Skolan kan vara mindre gynnsam och inkluderande eftersom den fysiska och sociala miljön kan utgöra begränsningar och påverka graden av delaktighet för elever med funktionsnedsättning. Syfte: Syftet med studien var att beskriva lärares erfarenheter av att arbeta med elever med funktionsnedsättning, belyst utifrån ett delaktighets- och miljöperspektiv i grundskola. Metod: Studiens design var kvalitativ. Åtta intervjuer genomfördes med lärare i grundskolan som samtliga hade erfarenhet av att arbeta med elever med funktionsnedsättning. Det insamlade datamaterialet analyserades med en kvalitativ innehållsanalys och ett induktivt angreppssätt. Resultat: I resultatet framkom fem teman: “Personcentrering bidrar till elevers viljekraft och utveckling”, “Strategier under skoldagar”, “Inkludera och normalisera i skolan”, “Material, lokaler och framkomlighet i skolmiljön”, “Resurser för att tillgodose delaktighet och miljöanpassningar”. Lärarnas erfarenheter påvisar förståelse för delaktighetens betydelse och att skolmiljön delvis är i behov av förbättrade anpassningar för elever med funktionsnedsättning. De rapporterar begränsningar av tid, kunskap, anpassningar och resurser som kan påverka möjligheten att tillgodose olika behov hos elever med funktionsnedsättning. Slutsats: Författarna anser att studien kan öka insikten hos både lärare, arbetsterapeuter och skolorganisationer angående fördelar av fler professioner inom skolan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)