Skillnader i minnesåtergivning mellan verbalt och motoriskt inkodade handlingsmeningar med hänsyn till motorisk aktivitetsgrad

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kultur och kommunikation

Författare: Zaza Moe; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det har visat sig att när en person motoriskt får utföra en handlingsmening (t ex ”kasta en boll”) blir minnet för den specifika meningen (subject-performed task, SPT) bättre än om personen bara kodar in meningen verbalt, t ex genom att säga meningen högt (verbal task, VT). Detta fenomen har kommit att kallas för enactmenteffekten. När orsakerna till enactmenteffekten har studerats har det tagits lite hänsyn till karakteristikan av handlingsmeningarna. Studien syftar till att undersöka betydelsen av graden av motorisk aktivitet i handlingsmeningarna som en potentiell förklaringsfaktor till enactmenteffekten. I experimentet deltog 50 studenter i åldern 21-41 år. Resultaten visade att man minns handlingsmeningar som kräver mindre grad av motorisk aktivitet bättre än handlingsmeningar med högre grad av motorisk aktivitet. Förklaringar kan vara att personen får mer tid att koncentrera sig på meningen när den är lätt att utföra motoriskt, alternativt att handlingsmeningar med lägre grad av motorisk aktivitet är mer familjära. I framtiden bör undersökningar ta hänsyn till fler dimensioner för att kunna utesluta eventuella bakomliggande variabler.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)