Förskollärares metoder och sätt för att fånga barns uppmärksamhet i undervisningen : en enkätstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Denna undersökning handlar om att undersöka hur förskollärare gör i sin undervisning för att fånga barnens intresse samt hur de gör för att återfå barnens intresse när de har tappat det. Studien utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv där lärandet sker i sampel med andra människor. De sociokulturella begrepp som används är internalisering, kulturella redskap samt den proximala utvecklingszonen. Metoden i denna undersökning är enkäter med öppna frågor samt alternativfrågor. Därav består denna undersökning av både kvalitativa och kvantitativa data. Resultatet visade att förskollärares förhållningssätt, planering samt lärande på barns villkor var viktigt för att fånga barns intresse i undervisningen. När förskollärare tappat barns intresse var det viktigt att vara flexibel och att reflektera över vad som kan förbättras.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)