Hållbarhetsledarskap : Hur kan utbildning av hållbarhet skapa motivation hos de anställda?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med uppsatsen är att få förståelse för hur chefer leder hållbarhet och motiverar de anställda genom utbildning att jobba med frågor som rör uppförandekoden. Metod: Studien har utförts genom en kvalitativ metod och genom semistrukturerade intervjuer av 10 chefer som arbetar på olika affärsområden i ett stort företag i Mellansverige. Materialet presenteras och analyseras genom tematiskt analys av data för att slutligen redovisa resultat kopplat till forskningsfrågorna. Resultat & slutsats: Resultat av studien visar att ledarens engagemang är en viktig komponent för att medarbetarna ska bli motiverade att utföra en uppgift som utgår från hållbarhet. Utbildning av hållbarhet relaterat till företagets uppförandekod råder det delade meningar om och det önskas andra metoder för lärande. Studien visar också att uppföljning av hållbarhetsutbildning behöver genomföras kontinuerligt för att kunskaperna ska bibehållas hos medarbetaren. Förslag till fortsatt forskning: Då denna studie behandlar ledarnas perspektiv föreslår vi att fortsatta studier kan fokusera på medarbetarnas åsikter och identifiera de anställdas uppfattning om motivationsfaktorer angående hållbarhet. På grund av tidsbegränsning är vårt förslag att det behövs ytterligare studier som omfattar fler respondenter för att kunna bekräfta våra slutsatser. Förslagsvis kan en mer omfattande kvantitativ studie inom området genomföras. Uppsatsens bidrag: Studien visar att ledarens engagemang har stor inverkan på de anställdas motivation att utföra en uppgift som omfattar hållbarhet. Vi kan se att utbildningen av medarbetarna på företaget inom hållbarhet har resulterat i en långsiktighet i affärsbeslut. Studien visar även att utbildningen behöver förbättras för att kunskaperna ska kunna integreras i den dagliga verksamheten ytterligare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)