Lärande med digitala verktyg på publika kunskapsinstitutioner En litteraturstudie utifrån grounded theory

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att ge en översikt över hur de senaste årens forskning beskriver hur lärande med digitala verktyg på publika kunskapsinstitutioner ser ut. Den övergripande fråge-ställningen är: Hur beskrivs lärande med digitala verktyg på publika kunskapsinstitutioner av aktuell forskning? Studien förhåller sig till en bakgrund inom områdena lärande, lärande på publika kunskapsinstitutioner, lärande med digitala verktyg och lärande med digitala verktyg på publika kunskapsinstitutioner. Studien kan, utifrån metodval, beskrivas som en induktiv systematisk litteraturstudie med kva-litativ ansats, genomförd enligt Grounded Theory Literature Review Method (Wolfswinkel, Furtmueller &Wilderom, 2013). Materialet omfattas av 43 vetenskapliga artiklar som kodades och kategoriserades. De mest framträdande koncepten presenteras och analyseras som studiens resultat. Resultatet består dels av en översiktlig kategorisering av de studerade lärandesituationernas förutsättningar, och vilka grundantaganden artiklarna utgår ifrån, och dels av en analys av artiklarnas beskrivningar av lärande. Analysen mynnar ut i en början till ett sammanfattande ramverk, bestående av fyra beskrivningar av lärande med digitala verktyg på publika kunskapsinstitutioner och ett konstaterande om att detta lärande beskrivs ha starka kopplingar till begreppen individuell interaktivitet och social interaktion. Förhållandet mellan dessa begrepp beskrivs emellertid både som uppmuntrande och motverkande. Som förslag på vidare forskning tar uppsatsen upp olika uppslag som ytterligare och mer ingående undersöker den individuella interaktivitetens och den sociala interaktionens roller i lärande med digitala verktyg på publika kunskapsinstitutioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)