Äldre universitetsstudenters sociala verklighet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: ABSTRACT Titel: Äldre universitetsstudenters sociala verklighet Författare: Carina Tolge-Blidh Sociologi kandidatkurs SOCK07 vårterminen 2021 Samhällsvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet Handledare: Birgitta Ericson Allt fler äldre studenter söker sig till universitet och högskolor i Sverige. Hur upplever dessa äldre universitetsstudenter den sociala studiemiljön? På vilket sätt upplever äldre universitetsstudenter att deras nya identitet/roll som studerande påverkar deras självbild och sociala relationer utanför studiemiljön? Internationella studier visar att äldre studenter blir exkluderade socialt av sina yngre kurskamrater och möter motstånd privat när de förändras under studiernas gång. För att försöka få en uppfattning om hur situationen ser ut i Sverige, gjorde jag åtta etnografiska djupintervjuer med universitetsstudenter i åldrarna 38–48 år. De studerade på flera olika universitet och hade erfarenhet från såväl enstaka kurser som kandidat/mastersprogram och yrkesinriktade program. Samtliga har varit yrkesverksamma under många år innan de påbörjade sina nuvarande studier. Den teoretiska utgångspunkten är den franske sociologen Pierre Bourdieus teorier om betydelsen av habitus och kulturellt kapital på utbildningens sociala fält. Studien visar att de som går in i studierna med ett högt kulturellt kapital, och som kommer från en akademisk miljö, upplever att de bara mött positiva reaktioner på sitt beslut att börja studera, och inga reaktioner på att de blivit förändrade av studierna. Däremot har de ofta medvetet avstått från social interaktion med sina kurskamrater utanför studiemiljön. De har också ofta upplevt samarbetet som frustrerande. De studenter som har arbetarbakgrund upplever att insteget till studier var högre; de tvivlade ofta på sin egen kapacitet och gjorde flera försök innan de hittade rätt. De upplevde oftast relationerna till studiekamraterna som goda. De fick mestadels positiv respons i början av sina studier, men fick också en del negativa kommentar, speciellt som tiden gick. De har också i högre grad stött på problem i sin privata sociala miljö, där de upplevt att de måste mörka sin kunskap eller låtsas vara sitt gamla jag för att passa in, eller så tvingas de omvärdera tidigare relationer. De har också ofta upplevt en större personlig förändring och förändrad identitet jämfört med de äldre studenter som kom från en akademisk miljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)