Grupprocesser i en multikulturell ledningsgrupp

Detta är en Magister-uppsats från Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur ledare beskriver de processer som uppstår in en multikulturell ledningsgrupp. Studien är designad som en fallstudie omfattande en multikulturell ledningsgrupp, med tio personer från sju olika nationaliteter. Teorier om ledarskap, multikulturalitet och gruppdynamik används för att visa på de komplexa grupp-processer som antogs kunna framträda. Forskningsfrågan som besvaras är: ”Vilka inomgruppsliga processer framträder i en multikulturell ledningsgrupp när gruppen samtalar om ledarskapet, multikulturaliteten och gruppdynamiken i den egna gruppen?” Huvudsaklig metod har varit fokusgruppmetoden. Materialet har analyserats med fenomenologisk hermeneutisk ansats. Resultatet visar tre processer som framträder: Identitetskapande, lärande och interaktion samt förhållningssätt till skillnader. Diskussionen behandlar dessa tre processer som intimt förknippade med varandra, och mynnar ut i några nycklar som kan användas för att öka förståelsen för arbete i multikulturella ledningsgrupper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)