Hur matematik synliggörs i förskolan

Detta är en M1-uppsats från Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Studiens syfte är att belysa förskollärares arbetssätt med matematik i förskolan. Undersökningen bygger på intervjuer med fem verksamma förskollärare med lång arbetslivserfarenhet. Fokus ligger på hur förskollärare stimulerar och utmanar barnen i sin matematiska utveckling och hur de kan stödja barnen att urskilja ett matematiskt innehåll. Arbetets empiri består av data från intervjuerna som vi skrivit ut och sammanställt för analys utifrån syftet och forskningsfrågorna. Resultatet redovisas i form av teman som framkommit under analysen och vi belyser dessa med korta citat från intervjuerna. Resultatet pekar på att förskollärarens didaktiska val har en stor betydelse för barns matematiska utveckling och utgör grunden för hur de utformar verksamheten. På sätt och vis är vi alla matematiker, även det lilla barnet, eftersom barn är nyfikna och i deras lek finns det ofta funderingar över t.ex. störst, först, mängd, antal och tid. Resultatet visar också att förskollärare anser att matematiken är en viktig del i barnens vardag som vi behöver för att kommunicera och lösa problem med andra människor. I resultatet lyfts betydelsen av tillgängligt material, barns individuella matematiska utveckling, matematik som kommunikation samt förskollärares arbete med dokumentation i verksamheten. Förskollärare kan synliggöra matematiken om de själva är medvetna om vilka situationer den kan förekomma i.  Med denna studie hoppas vi kunna ge förskollärare inspiration till ett matematiskt arbetssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)