Minska matsvinn i privathushåll : Utformning av ett grafiskt kampanjkoncept

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Författare: Sara Lovisa Lagman; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Matsvinn är ett stort miljöproblem och forskning visar på att den största delen av matsvinnet uppstår i hushållen, både i Sverige och globalt. Som konsumenter är vi den sista delen i livsmedelskedjan vilket innebär att vi har ett stort ansvar att ta tillvara på maten som har producerats och transporterats i många led innan den slutligen hamnar i vårt kylskåp och på vår tallrik. Bristfällig planering av matinköp och måltider bidrar till en större risk för att mat blir ståendes, glöms bort och blir dålig i hushållen. Syftet med detta examensarbete är därför att undersöka hur ett grafiskt kampanjkoncept kan utformas för att informera och engagera konsumenter till att ta tillvara på maten de redan har hemma, för att på så sätt underlätta för konsumenter att minska matsvinn i hushållen. En förstudie genomfördes i syfte att kartlägga den nuvarande situationen. Förstudien utgjordes av en enkätundersökning samt en kartläggning av matsvinn och beteenden och vanor i förhållande till matsvinn. Dessa delar gav tillsammans en överblick över vilka problem som finns och vilka lösningar som saknas för att få konsumenterna att minska sitt matsvinn. Utifrån resultat och analys av förstudien gick arbetet över i en designprocess där ett kampanjkoncept arbetades fram. Kampanjkonceptet togs fram som ett förslag på en möjlig lösning för att engagera och underlätta för konsumenter att ta tillvara på maten de redan har hemma. Det slutliga målet med konceptet var att påverka konsumenter till att aktivt ta del av aktiviteter som minskar matsvinn. Kampanjkonceptet värderades genom sex kvalitativa intervjuer. Resultatet visade på att respondenterna från målgruppen till stor del blev engagerade till att ta del av kampanjkonceptet samt ansåg det som ett övervägande positivt sätt för att underlätta inköps- och måltidsplanering. Slutsatsen kan därmed dras att att kampanjkonceptet har potential till att engagera samt underlätta för konsumenter att ta tillvara på mat i hushållen för att på så sätt uppnå minskat matsvinn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)