Barnmorskans erfarenheter och upplevelser kring preventivmedelsrådgivning till kvinnor med intellektuell funktionsnedsättning

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Barnmorskans kompetensområde är reproduktiv, sexuell och perinatal hälsa. De sexuella rättigheterna innebär att alla har rätt att bestämma över sin egen kropp och sexualitet. Att möta och vägleda kvinnor med intellektuella funktionsnedsättningar (IF) kan antas ställa särskilda krav på barnmorskan i preventivmedelsrådgivningen. Syfte: Att belysa barnmorskors erfarenheter och upplevlser kring preventivmedelsrådgivning till kvinnor med IF. Metod: Som metod valdes semistrukturerade intervjuer och tolv barnmmorskor arbetandes med preventivmedelsrådgivning intervjuades. En kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats genomfördes. Resultat: Barnmorskornas erfarenheter och upplevelser mynnade ut i fyra kategorier, Att kvinnan behöver anpassad vård och rådgivning, Att känna otillräcklighet, Att fatta beslut åt kvinnan eller låta henne ¬styra och Att ha dubbla känslor med barnet i åtanke. Studien har visat att det finns olika erfarenheter av att ge preventivmedelsrådgivning till kvinnor med IF. Detta beror bland annat på graden av IF och kvinnornas olika kunskapsnivåer gällande reproduktiv hälsa, men även sex och relationer. Det är viktigt att ha tillräckligt med avsatt tid för att kunna ge individanpassad vård. Detta för att skapa möjlighet att minska kunskapsluckor hos kvinnorna. Barnmorskorna var medvetna om kvinnornas utsatthet och ville stärka kvinnan och hennes rättigheter. Att erhålla fortutbildning inom området hade varit önskvärt bland barnmorskorna. Konklusion: Tydligare samhällsinsatser efterlystes för att kunna ge kvinnor med IF bättre förutsättningar för att kunna göra informerade val vad gällande reproduktiv och sexuell hälsa. Sparsam forskning inom området finns, men ytterligare behövs för att stärka barnmorskans roll och därmed rådgivningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)