En studie om Swish : Acceptans, attityder och intentioner till användning gällande Swish med utgångspunkt från TAM-modellen

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Sammanfattning: Mobila betaltjänster blir ett allt mer aktuellt ämne och den svenska marknaden är inget undantag. Idag erbjuds ett flertal mobila betaltjänster och därmed är det av stor vikt att undersöka vad som gör dem framgångsrika. I denna rapport har den mobila betaltjänsten Swish studerats. Denna undersökning har haft som avsikt att besvara en frågeställning rörande vilka faktorer som har en påverkan gällande acceptans, attityder och intentioner kring användandet av Swish. Vi avser även att undersöka eventuella samband mellan olika faktorer. I undersökningen har två grupper studerats, vilka är användare och icke-användare av Swish. I hopp om att besvara frågeställningen har Teknologiacceptansmodellen använts och även metoder som lämpar sig väl tillsammans med denna modell. Studiens empiri har samlats in via en elektronisk enkät, vilken utformats med hjälp av inspiration från tidigare studier samt egna tankar kring vad som kan ge intressanta resultat gällande Swish. Faktorn som enligt våra resultat haft starkast samband med Intention till användning och därmed acceptans och Faktisk användning, är för gruppen användare Upplevd användbarhet. För gruppen icke-användare visar faktorn Socialt inflytande starkast samband med Intention till användning och därmed även acceptans.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)