Motorisk utveckling i förskolans utomhusmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt med de yngsta barnensmotorik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur förskollärare främjar deyngsta barnens motoriska utveckling i förskolans utomhusmiljö. Studienämnade också belysa den variation som kan finnas i utformningen avutomhusmiljön på olika förskolor. Åtta förskollärare på olika förskolor intervjuades i semistruktureradeintervjuer. Därefter gjordes en kvalitativ innehållsanalys. Det gjordes ävenobservationer av varje förskolas utomhusmiljö när inga barn var närvarandeför att titta på dess utformning. Resultatet visar att man på många förskolor föredrar fri lek och spontanaaktiviteter över planerade och lärarledda aktiviteter när det kommer till rörelseoch motorisk utveckling. Det framkom också att alla förskolor erbjöd enutmanande utomhusmiljö och liknande fasta material, men att tillgången tillskogsliknande områden på gårdarna varierade kraftigt. En viktig slutsats som framkom är att flera förskollärare uttrycker att det intefinns ett behov av planerade lärarledda rörelseaktiviteter, i rak motsats tillforskningen, som föreslår att denna typ av aktiviteter är av stor vikt för deyngsta barnens motoriska utveckling. Gällande utomhusmiljön är det inteutformningen som har visat sig vara det viktigaste utan att barnen erbjudstillgång till den och att förskollärarna är närvarande och stöttande i barnensutforskande av miljön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)