SOCIOEKONOMISK STATUS I RELATION TILL MOBBNING BLAND SVENSKA UNGDOMAR : En kvantitativ studie

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Författare: Janni Enhorn; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Utsatthet för mobbning kan leda till psykisk ohälsa som depressioner, ångest och i värsta fall självmord. Elever som utsätter andra för mobbning har en ökad risk för utåtagerande beteende med framtida drog- och alkoholproblem.  Ur ett folkhälsoperspektiv är mobbning en allvarlig fråga då sju till åtta procent av alla barn och unga är utsatta. Syftet med denna kvantitativa studie är att undersöka om det finns samband mellan socioekonomisk status och mobbning bland ungdomar i Västerås och Stockholm, samt undersöka om det finns könsskillnader bland dem som blir utsatta för mobbning och de som utsätter andra för mobbning. Studien har använt sekundärdata från den europeiska HELENA- studien som är en tvärsnittstudie där materialet samlades in på skolor i olika europeiska länder mellan år 2006- 2007. I den här studien har materialet avgränsats till att enbart analysera de svenska ungdomarna. Variabler gällande mobbning, socioekonomisk status och könsskillnader valdes för att besvara frågeställningarna i studiens syfte.   Resultatet antyder till att elever med låg socioekonomisk status utsätter andra elever för mobbning mer än de med hög socioekonomisk status. Det finns inte några könsskillnader bland de som blir utsatta för mobbning. Däremot indikerar resultatet till att det är mer vanligt att pojkar mobbar andra elever jämfört med flickor.  Nyckelord: Folkhälsa, Mobbning, Socioekonomisk status, Sociokulturell teori, Ungdomar  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)