GUIDE TILL TILLVÄXT INOM GRÖN DESIGN : En undersökning i marknadsföring i samband med hållbar design, med utgångspunkt i företaget Lith lith lundin.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Design och formgivning

Författare: Kibandu Pello-esso; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Lith lith lundin är ett svenskt bolag lokaliserat i Torsåker, Sverige. Deras företagande är byggd kring lokala, hållbara insatser som på lång sikt ska leda till en smart samhällshällsutveckling. Just nu är resultaten av deras insatser möbler som är producerade av material inom femmilsradier, som betyder att inget material i produkterna får komma längre max fem mil ifrån där produkterna tillverkas. I ett möte med företaget framfördes önskan om att kunna genom marknadsföring nå ett ekonomiskt hållbart företagande. Rapporten innehåller studier av hållbar design i samband med marknadsföring med syfte att tydliggöra skillnaderna mellan den gröna marknadsföringen (marknadsföring inom företag som producerar hållbara produkter) och den gråa marknadsföringen (marknadsföring inom företag som producerar produkter enbart med vinstdrivande syfte). Studierna kunde sedan presenteras för att komma till användning som en guide till en smart tillväxt åt företaget Lith lith lundin. Resultatet av studierna har visat att den gröna marknadsföringen skiljer sig från grå marknadsföring. Till skillnad från grå marknadsföring som sätter vikten på vinst verkar den gröna marknadsföringen för att föra fram ett budskap. Genom att designa en strategi som för fram företagets mål om en hållbar ekonomi kunde funktion och budskap sammanföras för att på kort och lång sikt gynna ett ekonomisk hållbar företagande. Denna strategi innefattar idén om femmilsradier som det centrala i värdeerbjudandet till marknaden. Marknadsföring och design kan användas i kampen för ett mer hållbart samhällsbygge och företagande, men för att kunna åstadkomma förändringar måste aktörerna verksamma inom områden ha ett öppet och flexibelt tillvägagångsätt och kunna samarbeta mellan samhällets olika sektorer. Framförallt ska företag eller organisation sätta kunden i mitten av verksamheten istället för vinstmaximering. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)