"Att gå in som en katt i mörker, med morrhåren rakt fram" - Personalerfarenheter inom barn- och ungdomshabiliteringen om att fråga om sexuella övergrepp

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka möjligheter och hinder som personal på barn- och ungdomshabiliteringen upplever gällande att ställa frågor om sexuella övergrepp. Detta undersöktes genom semistrukturerade intervjuer med åtta deltagare från sex olika enheter inom barn- och ungdomshabiliteringen i Region Skåne. Data analyserades med tematisk analys och resulterade i fyra olika teman: “Uppdraget och arbetssättet gör det svårt att ställa frågan”, “Vikten av att skapa en god relation till barnet och familjen”, “Ett svårt samtal” och “Osäkerhet gällande hur frågan ska ställas”. Av resultaten framkom att deltagarna inte hade någon erfarenhet av att fråga om sexuella övergrepp i en tidig kontakt och att de upplever både för- och nackdelar med att göra det. Faktorer av betydelse för upplevelsen var relationen till familjen, barn- och ungdomshabiliteringens uppdrag och behovet av att anpassa frågan till barn i olika åldrar samt med olika typer av svårigheter. Diskussionen belyste både den motvilja och de möjligheter som deltagarna upplevde finns för att ställa frågan om sexuella övergrepp. Av studien framkom vikten av kompetens, erfarenhet och stöd för att skapa en större trygghet hos personalen i att fråga och samtala om sexuella övergrepp med barn på barn- och ungdomshabiliteringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)