”Man fantiserar om att göra ett papier-maché landskap men det är omöjligt” : En kvalitativ studie om fritidspedagogers uppfattningar av den lokal- och personalmässiga integreringen mellan skola och fritidshem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Studien syftar till att belysa fritidspedagogers uppfattningar om sin roll under skoldagen samt vilken inverkan fritidspedagoger anser fritidshemmets inte-grering med skolan haft på den fritidspedagogiska praktiken. Detta studeras genom en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade intervjuer med sex stycken fritidspedagoger från fyra olika verksamheter i två kommuner. Intervjuerna genomfördes utifrån tre frågeteman med ett fåtal fasta frågor och möjlighet till spontana frågor utifrån fritidspedagogernas utsagor. Studien resulterade i teman som analyserats fram från datamaterialet genom att se samband i fritidspedagogernas olika utsagor. Dessa teman är; Rollfördelning, som visar på hur fritidspedagogerna kan uppfatta sin roll under skoldagen. Samverkan; som visar på att yrkesgruppernas olika pedagogiska praktiker medför en komplex situation. Samt Fritidspedagogisk praktik där fritidspedago-gers uppfattningar av integreringens olika effekter synliggörs. Vidare resulterade studien bland annat i att de fritidspedagoger som själva bestämt över sin roll överlag hade en positivare attityd till både samverkan med skolan och fritidshemmets verksamhet. En gemensam nämnare bland fritidspedago-gerna i studien var deras flexibla förhållningssätt till deras olika roller samt till att vara lokalmässigt integrerade med andra verksamheter. Sammanfattningsvis är det ett flertal faktorer som påverkar den fritidspedagogiska praktiken i och med fritidshemmets integrering med skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)