Skolsituationen för barn med Autism och ADHD : Ur ett föräldrarperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Skolvägran hos barn med autism är vanligare än hos neurotypiska barn (Munkhaugen et al.,2017) och barn med ADHD riskerar att inte nå godkänt betyg i skolan (Jangmo et al., 2019). Lärares bristande kunskaper om NPF samt otillräckliga anpassningar i skolan har lyfts somorsaker till detta (Anderson, 2020). Denna kvantitativa studie hade som syfte att få svar på hur föräldrar till elever medautism och/eller ADHD i mellanstadieåldern uppfattar att skolan fungerar överlag för derasbarn, samt vilka faktorer som har störst inverkan och korrelation med denna upplevelse.Däribland frånvaro, lärares- och skollednings kunskap om NPF, förståelse från skolpersonal,andra elevers bemötande samt anpassningar i skolan. Kön, skolform, medicinering och typ avdiagnos har också funnits med som variabler och kunnat kontrolleras för eventuell inverkanpå hur skolan upplevs fungera överlag. Studien har gjorts via en webbaserad enkät där deltagarna (n=144) rekryterats medbekvämlighetsurval. Resultaten visar att lärares- och skollednings kunskap om NPF, samt frånvarosignifikant korrelerar med hur skolan bedöms fungera överlag. Detta ger en indikation på attflera lärare saknar adekvat kunskap om autism och ADHD och att en kunskapshöjning inomdessa områden behövs. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)