Barns delaktighet och inkludering i förskolans läsmaterial : En intervjustudie om pedagogers uttryckta tankar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Denna studie handlar om hur barn kan göras delaktiga i valet av läsmaterial samt hur barnens inkludering kan stimuleras via högläsningsmaterial. Det problem vi har uppmärksammat är att det är svårt att planera en verksamhet där alla barn känner sig delaktiga och inkluderade. Studie utgår från teorier om demokratisk delaktighet samt inkludering, men också från ett normkritiskt förhållningssätt samt ett jämställdhetsperspektiv. Genom kvalitativa intervjuer med fem förskollärare vid olika tre olika förskolor, samt en intervju med en pedagog vid en kommunal kulturverksamhet har vi försökt få svar på våra forskningsfrågor Vad uttrycker pedagoger att de tänker och gör för att uppmuntra barns delaktighet vid val av läsmaterial? Samt Vad uttrycker pedagoger att de tänker och gör för att barn ska känna sig inkluderade i det valda läsmaterialet? Resultat av denna studie visar att pedagoger för att uppmuntra barnens delaktighet bland annat delar upp barnen i mindre grupper, anpassar miljö, tar i beaktande de önskemål barnen har och använder sig av estetiska uttryckssätt. Resultatet visar också att inkludering för pedagogerna handlar om att se till barnens förutsättningar och göra anpassningar utifrån dessa. Att använda tecken som stöd eller kroppsspråk är något som används för att fler barn ska känna sig inkluderade. Det framkommer även att Polyglutt är ett bra verktyg att använda, för att de flerspråkiga barnen ska få en möjlighet att även höraberättelser på sina respektive språk. Barn använder läsmaterial för att eventuellt bearbeta händelser eller för att de känner ett samband mellan sig själva och berättelsen. Det som är svårt att få svar på är hur barnen representeras i det valda läsmaterialet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)