Uppgiftens roll i grupparbetet: en undersökning av elevers
arbete i grupp utifrån I. Steiners typologi av gruppuppgifter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Pedagogik och lärande

Författare: Petra Rannestam; [2010]

Nyckelord: Ivan Steiner; typologi; uppgiftstyp; grupparbete;

Sammanfattning: Enligt den sociokulturella kunskapssynen är det genom interaktion med andra
som barnet utvecklas och lär sig, kunskap skapas i gemenskap med andra.
Flertalet studier visar att samverkan i grupp leder till vinster inte bara
i elevers engagemang och kunskapsinhämtning, utan även i social kompetens,
och i våra styrdokument framgår det tydligt att grupparbete är en viktig
del av elevernas utveckling i skolan. Metoden är dock komplex, och det
krävs noggrann och medveten planering för att man ska nå alla vinster.
Ivan D Steiner, professor i socialpsykologi, pekar på uppgiftens utformning
och gruppens val av arbetssätt som de viktigaste faktorerna för att ett
grupparbete ska leda till goda resultat, och har utformat en typologi där
han urskiljer fem olika typer av uppgifter: additiv, disjunktiv,
konjunktiv, kompensatorisk och komplementär. Syftet med min studie var att,
utifrån Steiners typologi av uppgifter, studera om uppgiftens utformning
och elevgruppens val av arbetsmetod påverkar hur eleverna når de avsedda
kunskapsmålen.
Undersökningen bekräftar Steiners teori om att gruppens resultat påverkas
positivt om gruppen väljer en arbetsmetod som i så hög grad som möjligt
stämmer överens med uppgiftens karaktär. Resultatet visar också att det
finns en koppling mellan grad av samverkan och slutresultat i grupparbeten,
den av undersökningens grupper som genomgående visat högst grad av
samverkan inom gruppen, har också visat de bästa resultaten. På grund av
brister i kunskapsinventering kan dock inte några långtgående slutsatser
dras om enskilda elevers lärande, vilket visar vikten av att även i
grupparbeten ha tydliga, mätbara kunskapsmål på individnivå, där varje
enskild medlems bidrag ska kunna identifieras och kontrolleras.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)