Svenska småföretags motiv och inställning till frivillig revision

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Handelshögskolan vid Umeå universitet

Författare: Sofia Hampusson; [2011]

Nyckelord: Frivillig revision; småföretag; revisor;

Sammanfattning: Frågeställningar Tre frågor avser uppsatsen att besvara. Vilka delar av revision är av störst alternativt minst betydelse för småföretag i Västerbotten och hur kommer dessa faktorer att påverka valet om fortsatt revision? Existerar ett förväntningsgap bland småföretag i Västerbotten och, hur påverkar det valet om fortsatt revision? Finns det något samband mellan hur småföretag i denna studie väljer vid frivillig revision och hur företagen i Finland och Danmark valde första året efter revisionspliktens borttagande? Syfte Uppsatsens teoretiska syfte är att ge ett bidrag till forskning inom val av revision. Ett teoretiskt delsyfte är att jämföra företagen i uppsatsen med hur småföretagen i Danmark och Finland valde ett år efter revisionspliktens borttagande. Uppsatsens praktiska syfte är att ta reda på vilka delar av revision som har störst alternativt minst betydelse för småföretag samt om ett förväntningsgap existerar. Vad som kommer fram i uppsatsen kan vara användbart för revisionsbyråer i Västerbotten då de kan få en större förståelse för vad deras kunder värderar med revisionen och vad de anser att byråerna behöver förbättra. Metod Uppsatsen är skriven med en positivistisk kunskapssyn. Angreppssättet är deduktiv och metoden är kvantitativ. Primära källor har samlats in med hjälp av enkäter som skickats ut till de småföretag som kommer att undantas från revisionsplikten. Enkäterna är uppställda enligt SERVQUAL metoden. Teori Teorier i uppsatsen består främst av förväntningsteorier, tjänstekvalitet och SERVQUAL. Vidare bygger uppsatsen på tidigare studier inom förväntningsgap, val av revision samt forskning som visar hur företagen i Danmark och Finland har agerat angående frivillig revision. Slutsatser Delar av revision som har störst betydelse för bolagen i uppsatsen är tillförlitlighet. Räkenskapsrevision är det området som företagen värderar högst. Studien visar på ett negativt samband mellan tillförlitlighet och efterfrågan på revision. En annan slutsats är att det finns ett positivt samband mellan företaget med en intern redovisare och efterfrågan på revision. Företagen som inte kommer att fortsätta med revision har till stor del valt detta på grund av att kostnaden är för hög. I 85 % av företagen i uppsatsen existerar ett förväntningsgap. Vidare har inget samband funnits mellan hur företagen i Danmark och Finland valde angående frivillig revision första året och företagen i den här studien. Det är en betydligt större andel företag i den här uppsatsen som kommer att avstå från revision.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)