Skillnader i motivationsfaktorer hos individer som deltar på hög- och lågintensiva gruppträningspass

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Följande kvantitativa studie undersökte individers olika motivationsfaktorer till att träna låg- eller högintensiva gruppträningspass. I ett försök att förklara detta användes en psykologisk teori kallad Self-Determination theory, vilken är en förenkling av verkligheten för att klargöra människors motivation. Studien gjordes i form av en enkätundersökning där enkäter delades ut på två valda träningsanläggningar, innan och efter två olika gruppträningspass. Femtio enkäter delades ut på varje träningsanläggning. Åttio kvinnor och tjugo män i åldern 17-67 år deltog i studien. Av dessa gick femtiotvå individer på det högintensiva gruppträningspasset CXWORX och fyrtioåtta individer gick på det lågintensiva gruppträningspasset Bodybalance. Det erbjuds övervägande fler högintensiva än lågintensiva gruppträningspass på båda anläggningarna för denna studie. För att utvärdera individernas motivation till fysisk aktivitet, användes ett formulär med tio frågor, modifierat från Recreational Exercise Motivation Measure, REMM. Deltagarna blev ombedda att betygsätta varje objekt på en 5-punkts Likertskala där 1 = Stämmer inte alls och 5 = Stämmer helt överens. I början av enkäten fanns fyra öppna frågor där respondenterna fick svara själva, som blev den kvalitativa delen av studien. Svaren på frågorna kodades sedan till fyra svarskategorier, baserade på en syntes av Morrison et al (2003, 111-120). Studiens resultat visar skillnader i motivationsfaktorer mellan ålder, kön och typ av pass. Sammanfattningsvis tyder resultaten på att både inre och yttre motivationsfaktorer har betydelse för individers motivation till att träna. De inre för att bibehålla träningen över tid och de yttre för att träna, så som utseende och kondition till exempel.Nyckelord: fysisk aktivitet, gruppträning, högintensiv, lågintensiv och motivation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)