Surfplattan, ett verktyg för barn i alla åldrar? : En jämförelsestudie om arbetet med surfplattan i förskolan med de yngsta och de äldsta barnen.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning: Det här är en jämförelsestudie om användandet av surfplattan i förskolan. Syftet med undersökningen är att ta reda på hur pedagogerna använder surfplattan i förskolan. Vilka skillnader eller likheter visar sig i användandet av surfplattan beroende på barns ålder. För att få svar på undersökningens frågeställning intervjuades pedagoger från två olika förskolor, pedagoger som arbetar med de yngre barnen och pedagoger som arbetar med de äldre barnen. Resultatet visar att pedagogerna med de yngre barnen vill att barnen ska få utforska verktyget och få upplevelser genom surfplattan. De vill också använda surfplattan som ett verktyg i sitt arbete. Utifrån resultatet är pedagogerna med de äldre barnen rädda att surfplattan ska bli en spelmaskin för barnen. De anser att om barnen ska använda surfplattan ska det vara i ett utvecklande och lärande syfte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)