Perspektiv på stora barngrupper i förskolan
Sammanfattning: SammanfattningStudiens syfte är att undersöka yrkesverksamma förskollärares uppfattningar och upplevelser av barngruppensstorlek, samt hur detta påverkar och inverkar på förskolans pedagogiska verksamhet. Vilka faktorer bidrar tillförskollärarnas upplevelser av barngruppens storlek? På vilket sätt hanterar förskollärarna arbetet i förskolan motbakgrund av den aktuella barngruppens storlek? Vi har samlat in vår empiri genom att utföra intervjuer med åttaförskollärare. Resultatet visar på att förskollärares uppfattningar av barngruppens storlek påverkas av olikafaktorer. Dessa var bland annat: Barngruppens ålderssammansättning, lokalernas utformning och ökade krav.Dessa faktorer i kombination med antalet barn i gruppen skapar vissa hinder för den pedagogiska verksamheten.Vi har även kunnat urskilja att förskollärarna hade som strategi att dela upp barnen i mindre grupper både för attmöjliggöra sitt planerade arbete, som för att ge barnen bättre möjligheter till lek och samspel. Resultatet visaräven på att de förskollärare som inte hade upplevt någon ökning av antalet barn inte heller upplevde gruppstorlekoch arbetet i förskolan som lika problematiskt som de som hade arbetat längre och med erfarenheter av enmindre barngrupp. Även om de uttryckte att det hade varit önskvärt med en mindre grupp. Samtliga förskollärarei vår studie hade uppfattningar om hur många barn det borde vara i en barngrupp för att det pedagogiska arbetetskulle kunna genomföras på bästa sätt. Det faktiska barnantal som förskollärarna föreslog var allt mellan 1 och0 barn. Vi menar att denna studie ger en djupare insikt i den komplexa vardagen som förskolan innebär. Genomatt synliggöra de faktorer som påverkar den pedagogiska verksamheten utifrån barngruppens storlek, finns störremöjlighet att påverka och förbättra dessa, istället för att låta dem påverka oss.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)