Förhållandet mellan personlighet, sociala bevis och recensioner vid onlineköp
Sammanfattning: Denna studie ämnade att undersöka förhållandet mellan personlighetsdrag, självtvivel, social osäkerhet och mottaglighet för socialt inflytande i en online-miljö, där recensioner och betyg används som verktyg för sociala bevis. Med hänsyn till näthandelns ökning de senaste åren ansåg vi att forskning inom detta område är intressant. Den beroende variabeln, benägenhet att bli påverkad av recensioner, mättes med en egenkonstruerad skala. En internetenkät spreds på sociala medier för att samla in forskningsunderlaget. 84 % av deltagarna i studien identifierade sig som kvinnor, och 16 % som män (N = 206). Modellen, som bestod av följande variabler: Femfaktorteorin, självtvivel, social osäkerhet och mottaglighet för socialt inflytande, kunde förklara 21.9 % av variansen i den beroende variabeln (R = .219, p = <.001). Resultaten indikerade att det inte finns något förhållande mellan personlighetsdrag och benägenhet att bli påverkad av recensioner. Dessutom var mottaglighet för socialt inflytande den enda statistiskt signifikanta variabeln. Detta väcker frågor om olika definitioner av osäkerhet, t.ex. att en situationell osäkerhet är annorlunda från osäkerhet som ett karaktäristika. Personlighetens roll i marknadsföring diskuteras även mot andra undersökningar som visat att det finns ett förhållande mellan personlighet och andra köpbeteenden, men är ej applicerbart på detta specifika köpbeteende. Den huvudsakliga slutsaten av vår studie är att resultaten indikerar att recensioner kan fungera som verktyg för socialt inflytande, om en person är mottaglig för social påverkan.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)