Lek, lärande och utveckling : underlag till representation av barnperspektivet i stadsbyggandet

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Idag finns det flera lagar, styrdokument och riktlinjer kring barn och deras fysiska miljö. Detta kandidatarbete syftar till att bidra med en ökad förståelse kring uppkomsten av dessa och varför de är nödvändiga. Uppsatsen är skriven ur ett barnperspektiv och ämnar fungera som en röst utåt och synliggöra deras plats i staden. För att förstå dagens förutsättningar krävs förståelse för historiska skeden och beslut som lett fram till den syn vi har på barn idag. Genom en litteraturstudie läggs den teoretiska grunden som utreder begreppet barndom samt barnets historiska positionering i samhället. De senaste tiotal åren har avgörande forskning gjorts på dessa ämnen och lett fram till aktuella teorier, begrepp och tankar som idag präglar barnperspektivet. Även fenomenet barn och lek utreds och visar sig vara starkt sammankopplad med barns utveckling. I uppsatsens andra del undersöks Malmö stads egna planeringsverktyg Lekvärdesfaktor, både till dess innehåll men också som verktyg. Lekvärdesfaktorn är ett försök att säkerställa kvalitativa och utvecklande utomhusmiljöer för barn genom att översätta kvalitativa upplevelser till mätbara riktlinjer. Att säkerställa barnperspektivet på detta sätt har gett Malmö ett gott rykte på den nationella arenan och det har inspirerat andra kommuner att arbeta på liknande sätt. Resultatet av de båda delarna diskuteras sedan i uppsatsens avslutande del. Det framgår tydligt att de lagar och styrdokument som används idag härstammar från den senare delen av 1900-talet. Det visar sig även finnas en koppling mellan forskning och planeringsverktyget Lekvärdesfaktor. Ett antal utvecklingspotentialer för Lekvärdesfaktorn målas upp och kopplas bland annat till bristande insikt i den pedagogiska verksamheten samt svårigheter att kombinera vissa krav med ett förtätningsideal. Men det viktigaste av allt att ta med sig av uppsatsen är att barn är beroende av vuxna för överlevnaden av barnperspektivet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)