Matematik – ”överflödiga kunskaper”? - En studie om hur förskollärare arbetar med matematik på förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Sammanfattning: I detta examensarbete har vi kartlagt förskollärares inställning till matematik. Hur förskollärare arbetar med Gelman och Gallistels fem principer i matematik, samt hur medvetna de är om principerna. Tidigare forskning pekar på vikten av att barn får förståelse för Gelman och Gallistels fem principer, för att utveckla en grundläggande matematisk förståelse. I vår studie visar vi på hur man kan arbeta med principerna på förskolan. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer, där vi har intervjuat fem kommunalt anställda förskollärare. Vi har inspirerats av hermeneutiken som metod. Vår analys av resultatet visar att förskollärarnas inställning till matematik inte är genomgående positiv, men några förskollärare har genom fortbildning förändrat sin inställning och syn på matematik. Alla förskollärare arbetar på något sätt med de fem principerna, någon medvetet men de flesta omedvetet. Om personalen på förskolan arbetar mer medvetet med principerna stärker detta sannolikt barnens grundläggande matematiska kunskaper och leder till ökad matematisk förståelse och färdighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)