Får jag vara med att leka? : En kvalitativ studie om barns tillträdesstrategier i förskolans utomhuslekar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att undersöka barns tillträdesstrategier i utomhuslekar. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har vi använt oss av en kvalitativ forskningsansats med icke - deltagande observationer som datainsamlingsmetod. Studiens teoretiska utgångspunkt är barndomssociologi med centrala begrepp som kamratkulturer, tillträdesstrategier samt positivt och negativ respons. I resultatet framkommer det att barnen använder sig av en kombination av flera olika tillträdesstrategier. Resultatet synliggör fyra teman som är leksakers påverkan, en ny lek, begränsat antal och stöd för gruppen. I de samtliga fyra teman har den verbala kommunikationen en central plats. Tillträdesstrategierna som var återkommande hos barnen i den här studien var requests for access och questioning participants. Studiens slutsats visar att barn använder sig av flera olika tillträdesstrategier för att söka tillträde till pågående lek. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)