Teknik och Naturvetenskap – sambo eller särbo? : Intervjuer med svenska och israeliska tekniklärare om tekniken och dess förhållande till naturvetenskapen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Lärande

Sammanfattning: Teknik som skolämne är, jämfört med många andra skolämnen, en relativt ny företeelse. Detta gäller för Sverige såväl som för resten av världen. De flesta andra skolämnen vilar på en sedan länge etablerad akademisk modersdisciplin. Dessa andra kunskapsområden är väldefinierade och har utvecklat egna ämnesfilosofier. Tekniken har varit ett dynamiskt och starkt expanderande kunskapområde under 1900-talet och detta har speglats inom filosofin, med en tilltagande debatt om teknikens väsen och även om dess förhållande till naturvetenskapen. I skolvärlden har en parallell diskussion funnits. De flesta länder anser idag att elever i grundskolan ska delges teknisk kunskap, men det saknas en samsyn på vad den tekniska kunskapen ska omfatta. Det råder även skilda meningar om hur tekniken ska integreras i schemat. Med detta som bakgrund har jag intervjuat högstadielärare i teknik från Sverige och Israel. I Sverige är teknik ett självständigt ämne, på sidan om NO-ämnena biologi, kemi och fysik. I Israel har man i stället valt att integrera dessa fyra ämnen till ett enda, kallat ”naturvetenskap och teknik”. Jag har intresserat mig för lärarnas syn på teknik som begrepp, tekniken som kunskap och förhållandet mellan naturvetenskap och teknik. Kan det sätt som skolämnena organiseras påverka lärarnas uppfattningar och synsätt? Då det gäller förhållandet mellan teknik och naturvetenskap kom några tydliga skiljelinjer fram: • De israeliska lärarna var mer benägna att se på teknik som tillämpad naturvetenskap än de svenska lärarna som hade en mer nyanserad bild. • De svenska lärarna hade svårare att beskriva vad som skiljer de båda kunskapsområdena åt, medan de israeliska lärarna hade en mer strukturerad bild avdetta. • De israeliska lärarna betonade att koppling till modern teknik var ett effektivt sätt att frambringa elevers nyfikenhet för naturvetenskap. Annars visar studiens resultat på subtila skillnader i synen på teknikbegreppet och tekniskkunskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)