Utveckling av laboration i mätteknik : Mätning av temperatur, tryck och volymflöde

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Agnes Moberg; Josefine Toft; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna rapport behandlar utvecklandet av en ny laboration i kursen Mätteknik, MJ2440, för sistaårselever på Kungliga Tekniska högskolan. Rapporten fokuserar på att göra en meningsfull laboration där studenterna praktiskt får möjlighet att mäta volymflöde, tryck och temperatur. Laborationen utformades utifrån en litteraturstudie som undersökte pedagogiska och didaktiska principer rörande lärande och laborationer samt de mätmetoder som behandlas i MJ2440. Även en state-of-the-art av existerande laborationer användes som grund för utformningen av laborationen. Litteraturstudien visade på flera olika perspektiv på lärande som kan ligga till grund för hur en laboration bör utformas. Denna rapport fokuserar huvudsakligen på det pragmatiska perspektivet på lärande. Laborationen som utformades innehåller mätning av temperatur, volymflöde och tryck, med fokus på de två första och är tänkt att genomföras av 12 studenter i grupper om fyra personer under två timmar. De mätinstrument som används i laborationen finns VT 2019 redan tillgängliga i laborationssalen som är tänkt att användas för kursen MJ2440. Laborationen ämnar att låta studenterna prova många olika mätmetoder och uppmuntrar till reflektion över mätmetodernas användningsområden och brister. Testerna av laborationen visade att den var rimlig att genomföra på den avsatta tiden men resulterade i flera förändringar, främst rörande formuleringen av instruktionerna och bildernas placering och användning. Efter att detta var förändrat så anses den slutgiltiga laborationen uppfylla alla ställda krav, bland annat så kan den genomföras i laborationssalen på KTH med existerande material, den innehåller mätning av temperatur, tryck och volymflöde samt kan genomföras på två timmar. Målet anses därför vara uppfyllt. Vidare arbete med laborationen bör inkludera formulerande av instruktioner för lärarassistenter samt undersökningar om pedagogisk teori rörande gruppstorlekar under laborationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)