Prognosanvändning i företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Inledning: Många företag genomför idag någon form av prognos som underlag för deras beslut. Det kan handla om prognoser för hur mycket marknaden kommer att efterfråga, hur stora kostnader företaget förväntas ha eller hur mycket personal som kommer krävas. Problemformulering: Hur använder företag prognoser i sin verksamhet? Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att beskriva och förklara hur prognoser används i företag. Metod: Den här studien har byggt på en kvalitativ forskningsstrategi. Arbetets forskningsansats har varierat mellan en induktiv metod och en deduktiv metod. Uppsatsens empiriska material har införskaffats genom semistrukturerade intervjuer på två utvalda företag; Galenica AB och SAAB training and simulation. Resultat och slutsats: Undersökningen visar att företag använder prognoser som grund för att fatta beslut. Prognoser används främst som grund för budgetarbetet, men företag upprättar även prognoser över andra faktorer som påverkar företagets framtid. Vår undersökning visar att företagen främst använder sig av subjektiva prognosmetoder, även om det finns teorier som påvisar risker med de här metoderna. En viktig del av prognosarbetet är att följa upp företagets arbete och ständigt utvärdera prognoserna. Vidare visar vår studie att skillnaden mellan hur företagen följer upp sitt arbete är väldigt stort och kan troligen hänföras till en mognadsprocess.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)