Miljöns betydelse för samspelet : Den fysiska inomhusmiljöns betydelse för barns samspel i den barninitierade leken.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att skapa förståelse för den fysiska inomhus-miljöns betydelse för barns samspel i den barninitierade leken. För att skapa denna förståelse har vi intervjuat pedagoger för att få deras uppfattningar om detta. Vi har även observerat den fysiska inomhusmiljön för att upptäcka dess betydelse för barns samspel i den barninitierade leken. Detta studerades genom semistrukturerade intervjuer med pedagoger och ostrukturerade observationer av den fysiska inomhusmiljön. Resultatet visar att pedagogerna är överens om att miljön spelar en viktig roll för att kunna skapa samspel mellan barn. Resultatet visar även att pedagogers utformning av miljön är av betydelse för barns samspel genom att barnen ständigt är beroende av miljön för att kunna samspela tillsammans med andra barn. Den slutsats vi kunnat dra av vår studie är därför att den fysiska inomhusmiljön är viktig för barns samspel i den barninitierade leken. Genom den fysiska inomhus miljön kan pedagoger stötta barn i deras samspel med varandra vilket i sin tur leder till lärande och utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)