Förskolebarns erfarenheter av informations och kommunikationsteknik (IKT) från hemmet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka barns användande av IKT i hemmet. Detta för att försöka finna vad barn har för erfarenhetsvärld av informations- och kommunikationsteknik (IKT) när de kommer till förskolan samt om denna erfarenhet skiljer sig utifrån föräldrars användande och syn på IKT. En enkätundersökning gjordes riktad till föräldrar som har barn i förskolan. Föräldrarnas utbildningsnivå är en bakgrundsfaktor som undersökts för att finna om det kan ha en påverkan på de erfarenheter och kunskaper barnen får med sig från hemmet. Tidigare forskning lyfter vikten av att i skolsystemet utjämna den digitala klyftan som påträffats i studier. Resultatet visade att de påträffade skillnaderna i IKT användningen i denna studie snarare hörde ihop med föräldrars volym på IKT användande än studienivå då ingen större klyfta påträffats i studien kopplat till föräldrarnas utbildningsnivå. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)