Lärares ledarskap och kommunikation : En interaktionsanalytisk studie av tillämpade ledarstrategier i klassrummet med fokus på multimodalitet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Författare: Rebecca Wallentin; [2013]

Nyckelord: multimodalitet; ledarskap; pedagogik; lärare; klassrum;

Sammanfattning: Studiens syfte är beskriva lärares olika tillämpning av kommunikationsmönster i klassrummet. Detta görs med avseende på kommunikativa resurser och på så sätt sammankoppla pedagogiska fält som ledarskap och pedagogik till multimodalitet. Modala utgångspunkter för analysen i avseende på kommunikativa förmågor är; ögonkontakt, hållning, placering, avstånd, gester och ansiktsuttryck. Dessa förmågor studeras genom att analysera lärarens användande av dessa i sin interaktion med eleverna samt hur lärarens användande skiljer sig beroende på dennes tillämpning av ledarstrategi.  Datamaterialet består av ett antal videosekvenser filmade i ett klassrum med en lärare och en elevklass. Analysen av datamaterialet har genomförts genom en multimodalt interaktionsanalys, vilket har givit stort utrymme till kontextens inverkan på hur de sociala aktörerna använder kommunikativa förmågor. Resultaten visar att beroende på vilken ledarstrategi läraren tillämpar används modaliteter på olika sätt. De modaliteter som var mest distinkta beroende på val av ledarstrategi var; hur läraren spatialt placerade sig i klassrummet, hur läraren placerade sig i förhållande till eleverna och hur läraren använder sitt kroppsspråk. Dessa resultat påvisar hur modaliteter används på olika sätt beroende på pedagogisk tillämpning och situation.  Resultaten av studien kan öka kunskapen och förståelsen för mänsklig kommunikation med avseende på multimodalitet. Denna studie kan ses som ett bidrag till arbetet med att utforma och designa en simulator (Simprovsansökan, 2012). Simulatorn skall fungera som ett hjälpmedel för lärarstudenter och möjliggöra förberedande färdigheter i ledarskap och konflikthantering i klassrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)