"Jag ser ljuset Jonatan, jag ser ljuset." - En kvalitativ studie om barnbokens betydelse för barn i deras bearbetning av svåra upplevelser.

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Hälsa och samhälle

Sammanfattning: Sammanfattning: Nationella folkhälsokommittén menar att kultur är hälsofrämjande, och då i synnerhet för utsatta grupper. Folkhälsokommittén menar att kulturella aktiviteter så som läsning av böcker betyder mycket för den känslomässiga och den intellektuella utvecklingen. Barn som lever i dysfunktionella miljöer av olika slag behöver hjälp i sin bearbetning av svåra situationer på olika sätt. Kanske kan kultur och då främst litteratur här vara till hjälp för barnen. Syftet med studien är att studera vad barnböcker har för betydelse i socialt arbete med utsatta barn och hur olika verksamheter arbetar med barnboken som verktyg. De tre frågor som studien ämnar besvara är: Hur arbetar olika verksamheter med barnböcker i behandling av barn som har upplevt svåra situationer? Vad har läsning av barnböcker av olika slag för betydelse för barnet och dess utveckling? Vad är viktigt i innehållet i en barnbok? För att svara på dessa frågor har vi gjort en litteraturstudie av böcker och vetenskapliga artiklar som vi har bedömt som relevanta för syftet liksom intervjuer med personal inom verksamheter som arbetar med barn och som använder böcker som en del av arbetet. Resultatet av undersökningen visar att barnböcker är en del i arbetet med utsatta barn. I studien framkommer begreppet biblioterapi som relevant då det innebär läsning av böcker i behandlingsarbete. Det finns emellertid inga tydliga riktlinjer kring hur detta arbete ska vara utformat och begreppet biblioterapi är inget vedertaget begrepp i Sverige. Läsning av barnböcker kan göra vardagssituationer begripliga för barnet, hjälpa dem att bearbeta svåra upplevelser och hitta lösningar på problem. Åsikterna går isär vad gäller innehållet i böckerna, men gemensamt är vikten av att berättelsen förmedlar hopp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)