Kvalitetsarbete i organisationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att identifiera faktorer som påverkar chefers möjligheter att bidra till ett välfungerande kvalitetsarbete i organisationer. Bristande engagemang och okunskap hos chefer har enligt forskning visat sig vara en av de största anledningarna till att kvalitetsarbete misslyckas. Chefer är viktiga i arbete med kvalitetssäkring av verksamhetsprocesser i organisationer. På grund av att ISO 9001 inte lägger stort fokus på chefers roller finns det lite empirisk forskning av hur chefer arbetar vid kvalitetssäkring av verksamhetsprocesser. Undersökningen utgår ifrån en tolkande kvalitativ ansats. Inom den kvalitativa metoden använder vi oss av abduktion vilket innebär en växling mellan empirisk och teoretisk reflektion. Empirin har samlats in genom semistrukturerade intervjuer där totalt fem intervjuer har genomförts hos tre olika ISO 9001 certifierade organisationer. Vi valde medvetet endast intervjupersoner som var verksamma på en chefsnivå med en lång erfarenhet av kvalitetssäkring. Vidare ville vi intervjua informanter på olika chefspositioner för att få in de olika rollernas perspektiv i syfte att få en bättre helhetsbild. Det empiriska materialet analyserades sedan utifrån de olika ämnesområdena som finns i litteraturgenomgången vilka är: Utbildning, chefs och medarbetarengagemang, styrning och uppföljning, roll- och ansvarsfördelning, och mätning och mognadsnivå. Genom att ställa empirin mot teorin har vi diskuterat kring diverse likheter och skillnader i hur de olika cheferna arbetar med kvalitetssäkring. Utifrån diskussionen har vi sedan lyckats identifiera tre olika faktorer som påverkar chefers kvalitetsarbete vilka är incitament, logisk utgångspunkt och mognad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)