Belöningssystem - utformning av modell och applicering av denna i banksektorn.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Huvudsyftet med uppsatsen är att utforma en modell, vars uppgift är att ligga till grund för analys av belöningssystem. Undersyftet är att applicera modellen på banksektorn. För att uppnå vårt huvudsyfte utgick vi från teori om belöningssystem. Undersyftet uppnåddes genom en kvalitativ studie på de tre bankerna Handelsbanken, SEB och Nordea. Primärdata inhämtades från intervjuer och sekundärdata främst från böcker och artiklar. Vi drar slutsatsen att vår modell fungerar väl som analysverktyg i banksektorn – och sannolikt i andra branscher. Analysen av banksektorn visar att det i den branschen finns en tydlig koppling mellan strategi och belöningssystem, vilket bekräftar det vi utgår från i vår modell. Finansiella aspekter har störst betydelse. Alla anställda omfattas av belöningssystemen, men åtskillnad görs mellan chefer och medarbetare – chefer har möjlighet till ytterligare eller större belöningar. Detta kan leda till bristande målkongruens.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)