Insamling av diagnostik från äldre tågflottor

Detta är en M1-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Författare: Andreas Mäkilä; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Nutidens tåg har en livslängd på ungefär 40 år, och många av de tåg vi har i drift är runt 20 år. Under denna tid har mycket utveckling skett inom insamling och analys av diagnostik som dessa äldre tåg inte har kunnat ta del av. Detta projekt startades med syftet att skapa ett system som kan kopplas till databussarna i dessa äldre tåg, samt expanderas med extra sensorer, och därefter samla data, konvertera den till ett mer användbart format, och skicka den effektivt och kryptografiskt säkert till en central server för insamling och analys. En förstudie genomfördes för att kartlägga vilka system som finns i äldre tåg, samt vilka nuvarande standarder som finns och skulle kunna användas för våra syften. Från den samlade informationen i förstudien designades ett system med en eller flera noder i varje tåg som samlade ihop både cyklisk processdata och sporadiska meddelanden från tågets databuss. Dessa skickades sedan till en central server via en säker VPN-tunnel. Den mottagna cykliska och sporadiska datan sparades sedan i en round-robin databas respektive en loggfil, varifrån den kunde avläsas. Systemet implementerades i en testmiljö och visade sig fungera utan problem. Vi kunde inte implementera systemet i ett riktigt tåg, men våra test visar att den övergången borde kunna hanteras med minimala problem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)