Röster från handledning. Ett redskap för verksamhetsutveckling

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Författare: Liv Hyltén-cavallius; [2014-04-03]

Nyckelord: förskola; verksamhetsutveckling;

Sammanfattning: Syfte Syftet med studien är att med grund i en livsvärldsansats beskriva hur tre förskolelärare i ett arbetslag upplever specialpedagogisk handledning. Den kvalitativa ansatsen avser att besvara vilka arbetssätt och situationer pedagogerna förändrar i anslutning till handledningen och hur arbetssituationen för arbetslaget utvecklas. Metod I studien genomfördes observationer vid tre handledningstillfällen ledda av en specialpedagog. Två gruppintervjuer skedde av arbetslaget i anslutning till det första och tredje handledningstillfället. Efter andra handledningstillfället intervjuades förskollärarna enskilt. Studien var regionaliserad till förskollärarnas livsvärld i förskolan och därmed begränsas undersökningen till att studera de tre förskollärarna. Resultat Resultatet i studien visade att förskollärarna i samband med den specialpedagogiska handledningen förbättrade sitt samarbete i arbetslaget. Informanterna upplevde att det var lättare att be varandra om hjälp och i resultatet skildrades hur arbetslaget kände en större vi-känsla. Det framkom även att informanterna kände sig mer positiva och glada i anslutning till handledning. Förändring i verksamheten visade sig i att förskollärarna ändrade på sitt arbetsmönster vid den dagliga samlingen. En av pedagogerna var alltid på plats i rummet innan samlingen startade och visade barnen till sina platser. Trots att studien var gjord under en begränsad tid och med marginella resurser kan resultatet tolkas som att specialpedagogisk handledning påverkade förskollärarna positivt och det gynnar barn i behov av stöd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)