Matstaden Helsingborg - En kvalitativ studie om intressentinvolvering i platsvarumärkesutveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att bidra till ny kunskap samt en djupare förståelse för intressentinvolvering i platsvarumärkesutvecklande och på vilket sätt detta kan vara värdeskapande för ett platsvarumärke som helhet. Detta genom att undersöka hur Helsingborgs stad arbetar med att involvera sina intressenter i sitt platsvaru-märkesarbete, genom projektet Sveriges matstad, och hur denna involvering upp-levs vara värdefull för staden samt dess intressenter. Studien genomfördes genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med representanter på Helsingborgs kommun, samt med ett urval krögare i staden. Genom studien fann vi att intres-senter kan ses som en resurs i en stads platsvarumärkesarbete, både utifrån en stads och dess intressenters perspektiv, om de involveras och blir en aktiv del i platsvarumärkesarbetet. Att medvetet arbeta på att stärka och förbättra relationer mellan stad och dess intressenter, samt även mellan olika intressenter, och se dessa som värdefulla resurser, kan ses som en strategi för värdeskapande i ett arbete med en plats varumärke. Detta kan även förstås som att en stad och dess platsvaru-märke byggs upp som ett värdeskapande system.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)