Differentiering för elever med särskilda matematiska förmågor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Målet med examensarbetet är att studera vilka effekter olika pedagogiska åtgärder har för elever med särskilda matematiska förmågor. Vidare är målet att studera vilken betydelse organisatorisk- och pedagogisk differentiering har för dessa elever. Elever har olika behov och behöver därför bli utmanade utefter sina förutsättningar för att nå sin fulla potential. En empirisk studie har genomförts i form av kvalitativa intervjuer av elever och lärare på spetsutbildningen i matematik. Analysen av den empiriska studien är fenomenografisk och behandlar elevers olika uppfattningar av matematik, tidigare undervisning och nuvarande undervisning samt lärares uppfattningar av organisatorisk- och pedagogisk differentiering. Tidigare forskning inom området har genomförts med fokus på organisatorisk differentiering och pedagogiska åtgärder för elever med särskilda matematiska förmågor. Resultatet av studien visar att läraren har en central roll för lärandet. Olika pedagogiska val av metoder har stor betydelse för kunskapsutvecklingen hos elever med särskilda matematiska förmågor. Elever beskriver hur organisatoriska- och pedagogiska åtgärder på spetsutbildningen hjälpt dessa att utvecklas efter sina förutsättningar och behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)