Mångtydigt : En studie om hur föremåls definitioner är föränderliga

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Estetiska avdelningen; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Studien är en föremålsanalys med semiotik som metod, och är en jämförelse mellan det konceptuella konsthantverket och kläder från varumärket Viktor & Rolf som drivs av Viktor Horsting och Rolf Snoeren. Syftet är att analysera hur två utstyrslar från Viktor & Rolf kan definieras på olika sätt när de placeras inom olika områden. Dessa områden är klädkonst, mode och konsthantverk. Här tolkas även hur de sammanhang som utstyrslarna visas inom  (modevisning & museum) påverkar definitionen av dem. Frågeställningarna lyder: Hur påverkar sammanhanget föremålets identitet? Hur kan ett och samma föremål tolkas när det placeras in i områdena för mode, konst och konsthantverk? Vad krävs för att ett föremål ska kunna betraktas som ett superobjekt? Analysen uppmärksammar några aspekter av hur vi definierar och tolkar föremål. Bland annat betraktarens tidigare kunskap om föremålen och social värdering av kläder som konst, mode och konsthantverk. Genom dessa aspekter kunde studien lyfta fram utstyrslarnas möjligheter till föränderliga definitioner/identiteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)