Det coachande ledarskapet och lärande inom organisationen

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Coachande ledarskap tillhör det nya ledarskapsparadigmet och då organisationer verkar i en alltmer komplex omvärld har det blivit viktigare för ledare att underlätta för anställdas lärande. Det coachande ledarskapet kan bidra med just lärande och utveckling av medarbetare. Syftet med denna studie är att beskriva och få fördjupad förståelse för betydelsen av coachande ledarskap för det individuella lärandet inom organisationen och hur det i sin tur gynnar organisationen utifrån coachande medarbetare och coachande ledares perspektiv. I denna kvalitativa studie genomfördes fem intervjuer, varav tre med coachande ledare och två med coachade medarbetare vid två anonyma företag i Sverige. Av resultatet framkommer bland annat att coachande ledarskap har betydelse för både för kognitivt, emotionellt och färdighetsbaserat lärresultat. En bra relationik är dock en grundläggande förutsättning för det individuella lärandet av det coachande ledarskapet och kan förklaras av de grundläggande behov som finns hos människor av trygghet och sociala relationer. Dessutom tyder resultatet på att ledarskapet och ledarens beteenden och färdigheter samt lärtillfällen har en betydande roll i sammanhanget. Nyttan för organisationen är framförallt, ökad effektivitet, ökade idéer och innovation samt förbättrade prestationer. Hilmarsson (2020) påpekar att ”syftet med det coachande ledarskapet är att skapa en positiv kultur där det finns samarbete, effektivitet och hälsa” (Hilmarsson, 2020, s.17). Till det bör tilläggas att det coachande ledarskap även kan leda till lärande och organizational development (OD) inom organisationer. Denna studie har till största del bekräftat tidigare forskning på området och ger en inblick i coachande ledare och coachade medarbetare upplevelser av det individuella lärandet inom organisationer och hur det kommer organisationer till nytta. Då studiens resultat tyder på att relationik, ledarskap och lärtillfällen samverkar och påverkar varandra och förefaller ha betydelse för det individuella lärandet så bör det finnas en möjlighet att optimera lärandet av det coachande ledarskapet och dess resultat om hänsyn tas till detta. Lärresultatet affektivt lärande förefaller vara en stor del av lärresultatet av coachande ledarskap, medan för coaching förefaller det vara kognitiva lärresultat är en skillnad som studien kastat ytterligare ljus på.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)