Snap out of it! : Samband mellan Snapchat och unga vuxnas välmående: en kvantitativ studie.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Sociala medier utgör en stor del av det moderna, globala samhället. Som aldrig förr finns möjlighet att kommunicera med människor världen över. De unga vuxna är framtiden och majoriteten av dem har växt upp i ett teknikpräglat samhälle. I dagsläget är forskningen bristfällig när det kommer till hur sociala medier påverkar individen. En av Sveriges mest använda plattformar för sociala medier är Snapchat. Syftet med studien var att undersöka samband mellan Snapchat och välmående hos sistaårselever på gymnasiet och undersöka bakomliggande motivation, samt se om användningen skiljer sig mellan könen. Online- och pappersenkäter resulterade i 192 svar. Resultaten visar att det inte finns någon korrelation mellan SnapPoäng och välmående, inte heller mellan välmående och skattad motivation. Via en tvåvägs-ANOVA framkommer att höganvändarna har högre välmående än låganvändarna, att männen har högre välmående än kvinnorna och att det är de låganvändande kvinnorna som har lägst välmående. Ingen signifikant interaktionseffekt finns mellan kön, Snapchatanvändning och välmående. Det behövs ytterligare forskning inom området för att kunna säkerställa hur sociala medier och Snapchat påverkar välmåendet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)