Mot en lämplig utbildning för Aymara-barn

Detta är en C-uppsats från

Författare: [2010]

Nyckelord: Aymara; Chile; EIB; skola;

Sammanfattning: SammanfattningInterkulturell två-språkig utbildning (EIB) är ett viktigt verktyg för ursprungsbefolkning i form av en lämpligutbildning som är grundad på utformningen av ett utbildningssystem som strävar efter lika villkor för olikakulturer. Syftet med mitt arbete är att undersöka om och hur EIB-programmet tillämpas praktiskt på två olikaskolor i Chile om och hur denna tillämpning har för konsekvenser för synen på EIB hos de inblandade aktörerna.Syftet är även att undersöka erfarenheter av EIB hos elever som tidigare studerat vid skolor med EIB och nu gåri gymnasiet skolan där. Frågeställningar är Hur ser de olika aktörerna på användningen av den interkulturellatvåspråkiga undervisningen (EIB) i skolorna? Tar skolan hänsyn till kulturell etnisk mångfald i de undersöktaskolorna i Chile, Vilken syn på EIB-programmet har de olika aktörerna? Ur detta perspektiv kommer dennastudie att analysera situationen för den allmänna politiken som utbildningsministeriet i Chile har, när det gällerplanering, genomförande och utvärdering av EIB. Detta särskilt i norra Chile där Aymara - befolkningen bor.Denna är en kvalitativ studie med kvantitativt inslag, eftersom jag har valt att använda mig av intervjuer, enkäteroch observationer som hjälper mig att få en bättre insyn i strävan att svara på mitt syfte. Dessa intervjuer, enkäteroch observationer har jag genomfört under mitt fältarbete på tre olika skolor med Aymara – elever samt fyravuxna som har anknytning till Aymara skolor. I resultatet framkommer det i min studie att två att av deundersökta skolor så upplevs EIB tillämpning som mycket svag, men en av skolorna upplever starkt EIB och vetvad EIB innebär.Resultatet visar också att skolan erbjuder en funktionell utbildning för personlig utveckling, där bättrekarriärmöjligheter finns men där skolan inte erbjuder lika mycket undervisning om aymara kulturen. Behovetefter kompetenta lärare som anammar EIB programmet och som inför det i sina dagliga rutiner är angeläget.Trots att EIB inte uppnått den handlingskraftiga nivån än, så visar även studien att de flesta elever är positiva tillatt få lära sig om Aymara kulturen och är även positiva till att tala Aymara-språket. Skolans ansvar i vårtmångkulturella samhälle i Chile är så som här i Sverige, det är vanligt med två språk. Mångkulturalitet ska medhjälp av den litteratur, forskning och utbildning ha en bättre förståelse för betydelsen som detta har för elevernasvärnande av sitt hem språk, samt att ge ett interkulturellt perspektiv i undervisningen för alla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)