VIKTEN AV ATT TILLHÖRA : En kvalitativ studie om lärlingselevens upplevda bemötande på APL-plats

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Sofia Hansson; Marinette Wasell-brännlund; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet är att identifiera och analysera lärlingens upplevda bemötande på APL-plats. Detta i kombination med trivsel och arbetstillfredsställelse, vilket även innefattar en känsla av att tillhöra arbetsgruppen samt ett yrke vilket skapar yrkesidentitet. Syftet är också att undersöka hur det systematiska kvalitetsarbetet i skolans studie- och yrkesvägledning kan utvecklas i samband med lärlingens upplevda bemötande på APL-plats. En kvalitativ intervjustudie gjordes, både i grupp och individuellt bland elever som går ett lärlingsprogram på gymnasieprogram samt studie- och yrkesvägledare. Urvalet av respondenter gjordes från två olika skolor i Sverige. De respondenter som valdes ut att fokusera på var lärlingar i årskurs två samt skolornas studie- och yrkesvägledare. Studie och yrkesvägledarna anser att skolans alla roller idag arbetar aktivt med elevernas bemötande på APL-plats. Resultatet från lärlingarna visade att de har olika upplevelser av både första mötet och kommande bemötandet på APL-plats. Detta påverkade deras trivsel och känsla av tillhörighet till både arbetsgrupp och yrket. För elevens bästa förutsättning att lyckas i skolan kan skolans studie- och yrkesvägledning utvecklas i samband med förberedande av elevers upplevda bemötande, vilket bidrar till skolans systematiska kvalitetsarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)