Sjuksköterskors upplevelser under det första yrkesverksamma året

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sjuksköterskeutbildningen och sjuksköterskans profession har varit och är fortfarande under utveckling. Utbildningen bedrivs i Sverige som en kombinerad akademisk- och yrkesutbildning som genererar en legitimation. Den nyutexaminerade sjuksköterskan genomgår under sin första tid i yrket en övergång avseende kompetensutveckling från novis till kompetent sjuksköterska. Denna övergång kan upplevas ambivalent då den teoretiska kunskapen skall implementeras i praktiken, samtidigt som den nyutexaminerade sjuksköterskan utsätts för sociala och organisatoriska faktorer som påverkar den första tiden i yrkesrollen. Syftet med denna litteraturöversikt är att beskriva hur skandinaviska sjuksköterskor upplever sitt första yrkesverksamma år samt hur de får användning av sina tidigare inhämtade kunskaper. Metoden som använts är en litteraturöversikt där 12 studier gjorda i Skandinavien granskats. Vilka efter analys resulterade i fyra teman: Övergången från novis till kompetent sjuksköterska, Handledning, Socialiseringsprocessen och Ledarskap. Slutsatsen i denna litteraturöversikt indikerar att det finns behov av stöd från både sjuksköterskeutbildningen, den kliniska verksamheten och kollegor under den nyutexaminerade sjuksköterskans första år. Det är därför av stor vikt att samtliga parter är medvetna om vilken roll de spelar i den novisa sjuksköterskans inträde i yrkesrollen. De upplevelser som presenteras i denna litteraturöversikt måste medvetandegöras för att evidensbaserad forskning skall appliceras i verksamheten samt för att vidareutveckla introduktionsprogram som stödjer övergången från novis till kompetent sjuksköterska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)