Hur lärare kan motivera elever för att lära historia

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Författare: Mhmoud Mhmoud; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Det fanns väldigt lite studier som handlade om motivation och hur lärare motiverar elever att lära sig historia. Jag genomförde därför min studie genom att intervjua historielärare, för att få insikt i vilka pedagogiska metoder de använder för att motivera sina elever. Vissa pedagogiska metoder kan leda till ökad motivation hos elever, medan andra metoder faktiskt kan leda till minskad motivation. Bland undervisningsmetoder som hade en god effekt på eleverna, framträder interaktiv undervisning som en av de viktigaste. Flera studier har visat att eleverna är mer motiverade när de har möjlighet att interagera med varandra och delta mer under lektionerna. Detta är den slutsats jag drog av intervjuerna med SO-lärare. lärare måste använda olika undervisningsmetoder på ground av eleverna kunskapsnivå och deras behöv och försöka locka dem till historieämnet. I nutiden kan digital undervisning hjälpa lärare att motivera elever och väcka elevers nyfikenhet. Lärare måste förstå mångkulturalitet för att kunna inkludera alla barn eftersom våra skolor har många barn och ungdomar med utländska bakgrund. Det är väldigt viktigt för lärare att bygga bra relationer med eleverna för att kunna bedöma elever på rätt sätt och kunna hitta bästa sätt för att motivera dem. Många faktorer motiverar elever att lära. Dessa faktorer kan vara interna eller externa. Denna studie diskuterar lärarens roll när det gäller att motivera elever att lära historia. Litteraturen om lärande motivation avslöjar hur lärare kan öka motivation hos elever att lära sig. Lärarens roll i att motivera inkluderar att skapa en lämplig miljö för lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)