Miljöcertifieringar i klädbranschen - En fallstudie av Polarn O. Pyrets ekologiskt certifierade kollektion

Detta är en C-uppsats från Lunds universitet/Department of Business Administration

Sammanfattning: Vårt syfte med denna uppsats är att studera huruvida användandet av eco-marketing, med en miljöcertifiering, kan ha potential att stärka ett etablerat företags varumärkeslojalitet och på lång sikt dess varumärkeskapital. Med utgångspunkt i teorin om varumärkeskapital ämnar vi att titta på hur kunderna till vårt fallföretag, Polarn O. Pyret, uppfattar deras användning av miljöcertifieringar. Den metod vi använt oss av i uppsatsen är abduktiv då vi, med utgångspunkt både i teorin och i Samhällsdebatten, studerar hur kunderna uppfattar användningen av eco-marketing med miljöcertifieringar. Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi intervjuat fokusgrupper och genomfört en intervju med en PR-konsult.Vi har använt Aakers modell för varumärkeskapital för att förstå vad ett starkt varumärke innebär och hur det kan stärkas eller försvagas. Eco-marketingteorin beskriver hur ett företag kan använda sig av grön marknadsföring och vilka möjligheter och risker detta medför.Genom kvalitativa intervjuer med fokusgrupper har vi undersökt hur respondenterna uppfattar Polarn O. Pyrets arbete med eco-marketing och miljöcertifieringar. Intervjun med PR-konsulten Pedersén syftar till att beskriva hur företag samarbetar med media. Vidare har vi presenterat de miljömärkningar Polarn. O. Pyret använder: KRAV och Svanen.Vi har kommit fram till att arbete med eco-marketing genom miljöcertifieringar har potential att stärka ett företags varumärke. Detta då vår studie visar att arbetet leder till en ökad kännedom och positiva och miljövänliga associationer till varumärket samt att kunderna upplever att kvaliteten på ekologiska produkter är högre.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)