Formativ kamratbedömning i biologi

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Författare: Henrik Schavon; [2017]

Nyckelord: formativ bedömning; feedback; lärande;

Sammanfattning: Studien i detta arbete utfördes våren 2017 under min del av den verksamhetsförlagdautbildningen. Studien syftar till att ta reda på om elever som läser biologi pågymnasieskolan upplever att de skriver en bättre laborationsrapport omkamratbedömning används, samt att ta reda på hur elever upplever att lämna ifrånsig sin rapport för att få feedback av en klasskamrat.Efter att eleverna skrivit sin laborationsrapport fick de svara på en enkät varssammanställning presenteras under resultat. För att jag skulle få en djupareförståelse deltog sex elever i en semistrukturerad intervju där jag utgick från sammafrågor som på enkäten.Mina slutsatser är att eleverna tycker att de genom den feedback de fick av sinakamrater, lämnade in en bättre rapport för bedömning. Hur mycket de tog till sig avden feedback de fick hade till viss del betydelse på vilken kamrat feedbackenkommer ifrån. De flesta eleverna upplevde att det kändes bra att lämna ifrån sig sinrapport till en kamrat men även här fanns åsikter om att det har betydelse vem somger feedback.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)