”Melodin fastnade” - Kan sång främja nyanlända elevers möjligheter att tillägna sig nya ord? En studie bland fyra nyanlända mellanstadieelever om sång som lärandemetod för att tillägna sig nya ord.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: I denna studie undersöks huruvida nyanlända elever kan tänkas främjas av sång som lärandemetod för att tillägna sig nya ord. Fyra nyanlända mellanstadieelever genomförde ett verbtest före respektive efter lektioner baserade på sång respektive högläsning, detta för att undersöka effekter av olika lärandemetoder. Eftertestet följdes sedan upp av intervjuer där elevernas egna upplevelser och tankar kring undervisningsmetoderna belystes mer ingående. Delarna har först analyserats separat för att sedan jämföras i syfte att få en helhetsbild av elevernas lärande. Studien använder en metodtriangulering där avsikten är att metoddelarna skall komplettera varandra för att mer allsidigt belysa området. Första delen har karaktären av en interventionsstudie vars syfte är att undersöka effekterna av en åtgärd, i detta fall en sjungen text. Studiens andra del har en mer kvalitativ ingång där elevernas upplevelser åskådliggörs genom semistrukturerade intervjuer. Elevernas resultat på verbtesten har utifrån tidigare forskning, elevernas bakgrunder samt elevernas egna uppfattningar och upplevelser av undervisningen analyserats i syfte att synliggöra kritiska faktorer som kan tänkas påverka elevernas inlärning. Resultaten visar att sång som lärandemetod kan underlätta för elever vid tillägnandet av nya ord men att den även kan hämma elever, bland annat genom att störa viktiga minnesprocesser. Sång som lärandemetod tycks därför vara individuellt och således inte passa alla elever. Olika faktorer som enligt studiens resultat tycks påverka deltagarnas lärande är tempo, läsflyt, rytm och melodi, musikvana samt form på elevgrupp. Studien hoppas vidare kunna bidra till att studiens deltagare skall öka medvetenheten kring sitt eget lärande genom att reflektera över undervisning och egna lärandestrategier. Stort tack till de fyra elever och deras två lärare som gjort den här studien möjlig. Stort tack även till Eva för ett stort engagemang och en ypperlig handledning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)